Gezond afvallen. Heb jij het juiste dieet al gevonden?

Gezond afvallen. Heb jij het juiste dieet al gevonden?

Wil jij ook gezond afvallen? Dan kun je op internet je hart ophalen. De diëten vliegen je om de oren en de ene ‘voedingsdeskundige’ weet het nog beter dan de andere ‘voedingscoach’. Je wordt doodgegooid met nieuwsbrieven, tips en adviezen. Maar hoe bepaal je nu wat werkelijk goed voor je is? Van welk dieet val je nu echt af? En met welk dieet ben je nu echt gezond bezig? Dat is eigenlijk onmogelijk te beantwoorden. Ieder dieet en ieder afvaladvies heeft wel een kern van waarheid in zich. Maar alles geldt: wil je blijvend afvallen en gezond zijn, gooi dan je levenswijze volledig om.

Het is weer zo ver!

Als je mij al langer volgt dan weet je het wel: ik doe soms Paleo en glutenvrij. Doe ik dit omdat ik een hype wil volgen? Nee absoluut niet. Doe ik het da omdat ik bijvoorbeeld coeliakie heb en doodziek word van gluten? Nee, ook dat niet. Maar het schijnt beter te zijn om gluten te mijden als je de ziekte van Hashimoto hebt. En veel groente en fruit (wat paleo zou moeten zijn) is natuurlijk voor iedereen goed. Maar ik ben zo gek op brood! Sja, dat is natuurlijk één grote glutenbom. En paleo is natuurlijk wel een hype. Toen ik begon te lezen over paleo, ging het voornamelijk om vlees, groente, fruit, noten etc. Nu zie ik allerlei baksels en vervangers voor bewerkte voeding voorbij komen. Prima natuurlijk, maar dat is niet (meer) wat ik wil.

Als ik nu niet zo’n slapjanus zou zijn en als ik nou eens standvastig voor mezelf en mijn gezondheid koos dan bleef ik bij “paleo-achtig”, maar zeker bij glutenvrij! Ik heb mezelf er namelijk mee als ik deze leefregel over boord gooi, en niet iemand anders. Maar waarom hou ik het dan toch niet vol? Ik voel me er echt tien keer beter bij en voel me niet zo opgeblazen. En geen last meer van mijn darmen. Zou ik dan toch suiker- en vetverslaafd zijn? Ik ben bang van wel. Maar het roer moet weer om… Definitief!

Door de diëten het bos niet meer zien

Er zijn zo ontzettend veel diëten dat je er gek van wordt. De bureau’s en websites met voedingsdeskundigen en voedingscoaches schieten als paddenstoelen uit de grond. En ongetwijfeld allemaal met de beste bedoelingen, maar ze geven allemaal een ander advies. Van de ene partij moet je vooral geen (rood) vlees eten, de volgende partij vindt juist van wel. Zo moeten we veel melk drinken vanwege onze botten en zo wordt het weer afgeraden, want we zijn tenslotte geen kalfjes. Kokosvet is gezond, oh nee dat is het niet. Biologisch moeten we eten, want gezonder. Of toch weer niet? Dan mag je olijfolie weer alleen maar koud gebruiken en dan is het juist het beste wat er is voor de mens. En als daar nou jaren van studie en onderzoek tussen zit is het nog te snappen. Maar het de adviezen en tegenstrijdigheden volgen elkaar op in rap tempo. Ben jij net als ik ook gewoon maar een leek die gezond wil zijn, maar wel lekker wil eten? Lees dan nog maar even door.

Wat voor diëten zijn er allemaal?

Als iemand jou die vraag stelt, dan kun je er vast wel een aantal opnoemen. Maar al die diëten zijn weer onder te verdelen in categorieën. Hieronder geef ik een paar voorbeelden met een zeer korte uitleg van wat zo’n dieet inhoudt. Maar er zijn nog heel veel meer diëten te vinden. Ontelbaar veel zelfs. Welk dieet voor jou geschikt is, of waar jij je prettig bij voelt kun je alleen zelf uitmaken natuurlijk.

  • Diëten voor mensen die noodgedwongen een dieet moeten volgen vanwege een ziekte en/of allergie:
    • ADHD dieet
    • Glutenvrij dieet
    • Koemelkvrij dieet
  • Bereik je streefgewicht door calorie-arm te eten:
    • broodwisseldieet: de ene dag eet je brood (liefst donker) zonder beleg en de andere dag eet je gewoon
    • fruitdieet: de ene dag eet je fruit (niet alle soorten) en de andere dag eet je gewoon
    • kwarkdieet: een week lang alleen maar kwark met wat fruit of ander “mager lekkers”
    • streep je slank: voedingsmiddelen uit 6 groepen wegstrepen en zo aan een bepaald aantal calorieën komen
  • Gezond afvallen door het blijvend aanpassen van je eetgewoonten:
    • Allen Carr: (anti-dieet) geen vlees, zuivel of bewerkt voedsel
    • bloedgroepdieet: jouw bloedgroep bepaalt wat je wel of juist niet mag eten
    • Dr. Phil: met mate eten, geen maaltijden overslaan en voldoende rust
    • paleo: groente, fruit, vlees, vis, noten & zaden, geen bewerkt voedsel
    • Sonja Bakker: sluit aan bij adviezen Voedingscentrum (schijf van 5) maar minder brood, zuivel en fruit
    • vegetariërs: geen vlees en/of vis eten
    • veganisten: geen enkel dierlijk product eten, drinken of gebruiken
  • Verlies gewicht door eiwitrijk te eten:
    • Dr. Frank: hoog eiwit, laag koolhydraat voedingsprogramma
    • proteïnedieet: houdt de insulinespiegels laag en de suikerspiegels hoog
  • Mijd koolhydraten en geniet weer van een slank lichaam:
    • Atkins dieet: mijn brood, pasta, koek & snoep, frisdrank etc., heeft tevens afslankproducten
    • grip op koolhydraten: proteïnerijk, koolhydraatbeperkt en geschikt voor diabetes type 2
    • low carb dieet: legt nadruk op biologisch eten, er wordt gewerkt met de glycemische index
    • mayodieet: strak voedingsschema voor een week, alcoholverbod, zo min mogelijk zout
  • Gewicht verliezen door maaltijdvervangers te gebruiken:
    • be in shape: vervang je maaltijden door shakes
    • cookie dieet: ontbijt en lunch vervangen door een speciaal koekje (dus niet die uit je koektrommel!)
    • herbalife: shakes en supplementen, 3 x per dag 2 shakes + warme maaltijd, tussendoor fruit en rauwkost
    • modifast: complete dagvoeding met maar 500 kcal (ongeveer)
  • Laat de kilo’s verdwijnen met deze medische ingrepen:
    • liposuctie: onderhuids wegzuigen abnormale vetophoping
    • maagballon: niet operatieve ingreep waarbij een ballon via de mond en slokdarm wordt ingebracht, geeft vol gevoel
    • maagband: operatieve maagverkleining
  • Reinig je lichaam en val of door te vasten / ontgiften:
    • citroensapvasten: niet eten, alleen (verdund) citroensap drinken, maximaal vijf dagen, slecht voor de lever
    • sapvasten: verse groenten- en vruchtensappen drinken, max. anderhalve week

Wat zit er eigenlijk in mijn eten?gezond afvallen

En als je dan een dieet hebt gevonden naar je zin, dan wil je er natuurlijk zo snel mogelijk mee aan de slag. Maar bij de meeste diëten weet je eigenlijk niet waar je moet beginnen. Wat wat zit er eigenlijk in mijn eten aan goede of slechte vetten? En hoeveel zout bevat dit voedingsmiddel eigenlijk? Allemaal vragen waar je mee te maken krijgt. Daarom is er naast een handige website met antwoorden nu ook een app voor smartphones. Hier vind je de app voor Android en  hier de app voor Apple. Moet jij noodgedwongen lactose- of glutenvrij eten? Ook daar is een handige app voor! Met deze app (Apple) kun je in de winkel een product scannen en je ziet gelijk of het lactose– of glutenvrij is. Handig toch?! Weet jij of deze er ook voor Android is? Laat het me alsjeblieft weten in een reactie hieronder.

Snap je het nog?

Ik heb van alles gelezen en gezien over eten en gezond afvallen: serieuze onderzoeken, films en filmpjes, documentaires, tijdschriften, websites en ga maar door. Ik wil eigenlijk alles van voeding weten. Maar hoe meer ik lees, hoe minder ik lijk te weten. Alles spreekt elkaar tegen. En er zijn ik weet niet hoeveel complottheorieën over de voedingsindustrie, overheden en de farmaceutische industrie. Ik wil en kan niet geloven dat die complotten waarheid zijn. Maar ergens knaagt er toch wel iets aan me… Je hebt een ziekte o.i.d. en krijgt een pilletje. Da’s mooi, daarmee bestrijd je de symptomen, maar het onderliggende probleem gaat er niet van weg. Neem nu bijvoorbeeld een hartpatiënt. Die krijgt bijna standaard een cholesterolpil voorgeschreven. Is het niet beter het cholesterolpeil te monitoren en de hartpatiënt een bepaald dieet voor te schrijven? Voel je het complot?

E-nummers en andere ‘narigheid’

Natuurlijk zullen de e-nummers, conserveringsmiddelen en andere narigheid gecontroleerd zijn. Het zal vast wel veilig zijn. Ik weet het niet. Maar heb je ze nodig? Nee, natuurlijk niet! Dus ga die keuken in en maak het zelf, vers. Het kost je iets meer tijd dan het openen van een pakje of zakje, maar het smaakt zoveel beter als je weet wat er in zit omdat je het zelf hebt gemaakt. En zoals met heel veel dingen: oefening baart kunst. Hoe vaker je iets zelf doet, hoe minder tijd het je zal kosten. En je zult in de meeste geval nog gezond afvallen ook.

Gezond afvallen: conclusie

Er is maar eigenlijk maar één conclusie mogelijk: gebruik je gezond verstand!

Groente en fruit

Eet zoveel groenten als je wilt. Eet iedere dag fruit, maar niet té veel vanwege de natuurlijk suikers. En bedenk dat streekproducten beter zijn voor het milieu en seizoensproducten goedkoper zullen zijn.

Vlees en vis

Geniet gewoon van je stukje vlees als je daar van houdt, niet teveel want dat is niet nodig. En liefst wel een blij dier, eentje die een klein beetje fatsoenlijk leven heeft gehad. Is misschien wat minder voor het milieu, maar diervriendelijkerwijs gezien wel zo lief. En wil je vis? Prima natuurlijk, zeker gezond, maar liever niet vanuit een kweekvijver die in zijn eigen uitwerpselen zwemt, daardoor ziektes heeft en volgespoten moet worden met antibiotica. En een dagje helemaal geen vlees of vis kan ook geen kwaad.

Zuivel

Als jij melk lekker vindt, wie ben ik dan om te zeggen dat je dat niet moet drinken. Is het gezond of niet? Ik weet het niet. Wel weet ik dat ik geen kalfje ben (daar is koeienmelk voor bedoeld), geen baby meer ben en dus mijn eigen voedsel zou moeten kunnen vinden. Überhaupt: welke volwassene hangt nog bij moeders aan de borst? Daarnaast riep mijn huisarts zo’n 30 jaar geleden al “niet té veel melk drinken!”.

Noten, pitten, zaden

Neem i.p.v. je zakje chips een handvol noten. Nee, niet dat doosje gezouten noten natuurlijk! Gewoon, puur natuur. Kraak je eigen hazelnoten of walnoten. Ben je gelijk nog even bezig ook. Leuke bezigheid toch? Nee? Nou, vooruit dan haal je noten die al gepeld zijn. Mag ook, doe ik niet moeilijk over.

Trailers

Op Netflix kijk ik niet alleen naar mijn favoriete films en series, ik mag ook graag documentaires etc. bekijken die te maken hebben met voeding. Onlangs zag ik “What the Health?!”, waarvan je hieronder de trailer kunt zien. Deze film zette me weer eens aan het denken, maar niet omdat ik het eens ben met de documentairemaker (overtuigd veganist Kip Andersen).

Zie je geen trailer? Klik dan hier.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *