Havermout muffins: jouw nieuwe favoriete ontbijt

Heb jij een druk leven? Is het iedere ochtend spitstijd en heb je weinig tijd voor een goed ontbijt? Of wil je gewoon wat variatie in de ochtend? Eet dan eens deze gezonde havermout muffins! Zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen is dit ontbijt gezond en lekker.

Je kunt papieren of siliconen cupcake vormpjes gebruiken om de muffin bakvorm te vullen. Noodzakelijk is het niet. Dus heb je geen vormpjes in huis, dan kun je deze heerlijke havermout muffins toch maken.

Maar vijf minuten nodig

Het kost je vijf minuten om de ingrediënten bij elkaar te roeren en in de muffin bakvorm te doen. Daarna heb je 25 minuten de tijd om andere dingen te doen. Douchen en aankleden, opmaken, spullen bij elkaar pakken, kinderen de deur uitwerken…

Maar misschien heb je zelfs daar geen tijd voor. De havermout muffins kun je ook van tevoren maken. Op een moment dat je wel tijd hebt. Je kunt het misschien wel combineren met het maken van je avondeten? Dan heb je twee vliegen in een klap.

Als je ze van tevoren maakt is het goed om te weten dat je ze zeker een week goed kunt houden in een goed afgesloten bak of trommel. Zorg wel dat ze goed zijn afgekoeld voordat je ze daar in doet. Liever iedere keer vers? Dan kun je ze ook invriezen. Verpak ze per stuk en je hebt iedere keer een verse muffin. Verwarm ze eventueel even in de magnetron.

Zo uit het vuistje als je haast hebt of lekker met wat yoghurt op een rustige ochtend.

Zo maak je de havermout muffins glutenvrij of vegan

Ook als je glutenvrij of veganistisch eet kun je genieten van deze havermout muffins.

Vegan – Vervang de melk door een plantaardige melk, bijvoorbeeld amandelmelk van Zonnatura, deze heb ik ook gebruikt in onderstaand recept. Vervang de eieren door 2 bananen. Hoe rijper de banaan hoe zoeter de muffin.

Glutenvrij – Ook al is haver van nature glutenvrij, volgens de Europese regelgeving wordt haver tóch gezien als een gluten bevattende graansoort. Tijdens de oogst, transport, opslag etc. kan het gewas namelijk besmet raken door gluten uit bijvoorbeeld gerst, tarwe of rogge. Kijk dus in de winkel goed of je een gecertificeerde glutenvrije havermout te pakken hebt.

Variëren met ingrediënten

Hou jij niet zo van nootmuskaat of kruidnagel? Dan zul je de pumpkin pie spice vast willen vervangen door wat anders. Geen appels of rozijnen in huis? Hieronder geef ik je een paar tips om te variëren en te vervangen.

  • Kaneel, koekkruiden of speculaaskruiden in plaats van pumpkin pie spice.
  • Varieer met kruiden, gebruik bijvoorbeeld kardemom of steranijs.
  • Geen appels in huis maar wel appelmoes? Vervang de melk door ongeveer 200 gram appelmoes.
  • Vervang de rozijnen door gedroogde abrikozen, dadels, cranberry’s of pruimen.
  • Voeg wat gehakte noten als hazelnoten, pecannoten of walnoten toe.
  • Vanille extract kun je achterwege laten.
  • Ben je een zoetekauw? Voeg dan wat honing of maple syrup toe.
havermout muffins

Havermout muffins

Druk leven, weinig tijd? Of gewoon behoefte aan variatie in je ontbijt? Probeer dan eens deze heerlijke gezonde havermout muffins.
0 van 0 stemmen
Print recept Pin recept Waardering
Voorbereidingstijd: 5 minuten
Bereidingstijd: 25 minuten
Totale tijd: 30 minuten
Porties: 7 muffins

Ingrediënten
 

Aan de slag
 

  • Verwarm de oven tot 180°C.
  • Verwijder het klokhuis van de appel en snijd de appel in kleine stukjes.
  • Breek de eieren in een kom en klop ze los met een garde.
  • Voeg alle ingrediënten toe aan de eieren en roer goed door elkaar.
  • Doe cupcake vormpjes in de muffinvorm en vet ze in. Ik gebruik hier bakspray voor.
  • Vul ieder vormpje met het muffinbeslag. Dit gaat makkelijk met een juslepel of ijsbolletjes tang.
    havermout muffins
  • Schuif de vorm in het midden van de oven. Na ca. 25 minuten zijn de muffins klaar.

 

Heb je de tijd? Ga er dan lekker voor zitten met een schaaltje yoghurt en een muffin. Als je ze van tevoren hebt gemaakt kun je de havermout muffin even verwarmen in de magnetron.
Geen tijd? Dan stap je lekker de deur uit met een muffin in je hand en eventueel nog eentje in je tas. Voor als je nog een beetje trek hebt.
Heb je dit recept gemaakt of ga je het maken?Laat anderen in één oogopslag zien wat je er van vond door sterren te geven. Maar je kunt ook gewoon een reactie achterlaten. Vind ik superleuk!

Wil je niets missen? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.

Deel je enthousiasme!
Share on Facebook
Facebook
0Pin on Pinterest
Pinterest
0Tweet about this on Twitter
Twitter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *