Het verschil tussen een Poke, Buddha en Nourish bowl

De food bowl is al jaren niet meer weg te denken van onze eettafels. Op Instagram en andere social media krijg je de ene na de andere bowl te zien. De een nog mooier opgemaakt dan de ander. Maar wat is het verschil nu eigenlijk tussen een Poke bowl, Buddha bowl en Nourish bowl? Ik ben op onderzoek uitgegaan en leg het je graag uit.

Het verschil tussen de verschillende bowls

Poke bowl

Een poke bowl is – in mijn ogen – het Hawaïaanse antwoord op de Japanse sushi. Poke betekent “in plakken / stukken snijden”. Het is een gerecht van fijn gesneden rauwe vis. De traditionele Hawaïaanse poke bevat vis die is gekaakt, ontveld en gefileerd. De vis wordt langs de ruggengraat in stukken gesneden als een filet en vervolgens geserveerd met condimenten als zeezout, kemirinoot, zeewier en limu (roodalg). Sinds 1970 is dit gerecht populair op Hawaï en wordt nu nog steeds zo gegeten.

Jaren later werd het bekend op het vaste land en uiteindelijk kwam het ook naar Nederland. De poke bowl zoals wij die kennen bestaat uit vis, lauwe rijst en is aangevuld met allerlei producten als bijvoorbeeld avocado, edamame bonen, sla en dergelijke.

bowls

Buddha bowl

Een Buddha bowl is een uitgebalanceerde vegetarische kom met verschillende ingrediënten. Dit wordt veelal koud gegeten. De basis bestaat uit granen als quinoa of rijst, peulvruchten als kikkererwten, tofu en verschillende soorten groenten. Zoals je begrijpt is dit mijn favoriete bowl!

Waar de naam vandaan komt is niet helemaal duidelijk. Er gaan drie verhalen rond. Eén ervan wijst op de opvang van Buddha’s buik die zou lijken op een volle kom, het andere verhaal denkt dat de naam komt doordat Buddha allerlei producten kreeg van dorpelingen en dat dat werd verzameld in een grote schaal. Het derde verhaal lijkt mij logischer. “Balans” is het sleutelwoord in Buddhisme en aangezien we het hier hebben over een uitgebalanceerde schaal met voeding vind ik dat nog niet zo gek bedacht. Wat denk jij?

Nourish bowl

Een nourish bowl is een ‘voedzame schaal’. Dit kan dus van alles zijn. Dit gerecht bestaat uit granen, groenten en peulvruchten. Al naar gelang je leefstijl kan dit worden aangevuld met bijvoorbeeld vlees of gevogelte.

close

Gewoon lekker, lekker plantaardig!

Sluit je aan bij 794 anderen en kook met me mee!

Je ontvangt maximaal 1 keer per week een e-mail

Plaats een reactie