Jam van fruit en chiazaad

Om jam van fruit en chiazaad heb je helemaal geen geleisuiker nodig. Dat klinkt misschien vreemd, maar het is een gezonder en heerlijk alternatief voor de jam die je in de supermarkt koopt. Het is makkelijk te maken en je hoeft je niet zo schuldig te voelen als je nog een schepje extra neemt. Ik leg je uit hoe je het maakt en op welke manieren je er van kunt gaan genieten.

Als je denkt dat jam maken moeilijk is, dan vergis je je. Deze jam van fruit en chiazaad is likkebaardend lekker. Het is fruitig, zoet en heeft een perfecte structuur. Ben jij ook zo’n fan van chiapudding? Dan moet je deze jam proberen. Ik weet zeker dat je het vaker gaat maken.

jam van fruit en chiazaad

Is jam van chiazaad gezond?

Normaal gesproken maak je jam in de verhouding 1 op 1 (fruit / geleisuiker). Dat is een hoop toegevoegde suiker naast de natuurlijke fruitsuikers. De jam uit de supermarkt bevat veelal gewone geraffineerde suiker, pectine en in veel gevallen de “nodige” conserveermiddelen.

Deze jam van fruit en chiazaad is het tegenovergestelde van de superzoete supermarkt versie. De gezondheidsvoordelen van chiazaad kun je hier lezen. Chiazaad is ontzettend vezelrijk en wordt dikker als het in aanraking komt met vocht. En omdat fruit van zichzelf al heerlijk zoet is gebruik ik enkel een beetje ahornsiroop. Dit is een natuurlijke zoetstof en smaakt minder zoet dan bijvoorbeeld honing. Heb je superzoet fruit? Dan is zelfs dat beetje ahornsiroop niet nodig.

Het is dus veel gezonder dan jam uit de supermarkt, maar eet het met mate. Wees je bewust van de fruitsuikers en eventueel toegevoegde ahornsiroop of honing.

jam van fruit en chiazaad

Recept jam van fruit en chiazaad

Waardering

Bereidingstijd 10 minuten

Ingrediënten

  • 500 gram fruit (aardbeien, frambozen, blauwe bessen etc.)
  • 2 el chiazaad
  • 2 el ahornsiroop
  • 1 el citroensap

Zo maak je het

  • Maak het fruit schoon. Bij grote stukken fruit snijd je het wat kleiner, kleine fruitsoorten kun je zo gebruiken.
  • Doe het fruit, chiazaad en de citroensap in een pan en zet het op middelhoog vuur. Roer goed door en laat het dan op laag vuur ongeveer 6 pruttelen. Roer regelmatig, zodat het fruit uiteen valt.
  • Afhankelijk van de dikte van de jam gebruik je een vorm, pureestamper of blender om het fruit te pureren. Zet nu het vuur uit.
  • Roer het chiazaad erdoor en schenk de jam in een pot. Zet het in de koelkast waar de jam verder op zal stijven.
Ga jij dit recept maken? Deel het op Instagram!Roep me via @SilphyasKitchen en gebruik de hashtag #silphyaskitchen

Opmerking bij de ingrediënten

  • Fruit – vers of uit de diepvries: bijvoorbeeld aardbeien, frambozen, bosvruchten, blauwe bessen of perziken
  • Chiazaad – je hebt maar twee eetlepels chiazaad per 500 gram fruit nodig. Lees hier over de gezondheidsvoordelen van chiazaad.
jam van fruit en chiazaad
gebruik de lepel om het fruit te pureren
jam van fruit en chiazaad
voeg als laatste chiazaad toe

Serveertips

De jam smeren op een vers, warm (glutenvrij) stokbroodje geeft mij gelijk vakantiekriebels. Ook op een geroosterd broodje is het erg lekker! Maar je kunt nog zoveel meer met jam van fruit en chiazaad. Een paar ideeën:

  • gebruik een laagje als bodem van je chiapudding
  • schep wat jam op pannenkoekjes
  • lepel een klodder door de yoghurt
  • roer een lepel jam door de havermoutpap
  • chocolade en frambozen zijn een gouden combinatie, heerlijk dus met chocolade chiapudding (vervang dan de banaan door verse frambozen)

Plaats een reactie

Review