Mealprep: chiapudding

Chiapudding kun je prima van tevoren maken. Het is heerlijk als ontbijt of dessert, maar ook als tussendoortje is het een prima optie. Bijvoorbeeld na het sporten. Je kunt het prima invriezen, dus ga aan de slag en mealprep die chiapudding!

Het leek me handig om een mealprep overzicht te maken met het basisrecept voor chiapudding als uitgangspunt.

mealprep chiapudding

Recept chiapudding (mealprep)

Bereiding 15 minuten
Gang Dessert, Ontbijt, Tussendoortje
Keuken Nederlands
Porties 1 persoon

Ingrediënten

Basis chiapudding

  • 2 el chiazaad
  • ½ cup melk

Chocolade chiapudding

  • 2 el chiazaad
  • ½ cup melk
  • 1 el cacapoeder

Optioneel voor beide varianten

GARNERING IDEEËN

  • blauwe bessen
  • aardbeien
  • bosvruchten
  • peer
  • mango
  • ananas
  • perzik
  • abrikozen
  • kiwi
  • kersen
  • noten, zaden en pitten
  • notenpasta's
  • geraspte kokos
  • gedroogd fruit
  • kruiden

Zo maak je het

  • Voeg chiazaden en melk toe aan een afsluitbaar schaaltje van 250 ml en roer het goed door elkaar. Voor de chocoladevariant roer je nu ook de cacaopoeder door het mengsel.
  • Laat dit 15 minuten afgedekt staan, de substantie moet nu wat dik of geleiachtig worden. Mix na 15 minuten nogmaals goed door elkaar. Schraap goed langs de randjes van de bodem.
  • Garneer met de toppings van jouw keuze.
  • Sluit het schaaltje en zet het in de koelkast of vriezer.
Ga jij dit recept maken? Laat het weten in een reactie hieronder.Vergeet niet een foto van het resultaat te delen op Instagram! Volg @SilphyasKitchen of gebruik de hashtag #silphyaskitchen

Vers fruit of diepvriesfruit

Allebei is goed. Heb je vers fruit, gebruik het gerust. Maar fruit uit de diepvries is net zo makkelijk. Als je dol bent op banaan raad ik je aan de chiapudding pas te garneren met banaan vlak voor het serveren. Banaan verkleurd anders en uit de diepvries wordt banaan een beetje “zompig”.

In mijn vriezer heb ik altijd wel frambozen, blauwe bessen, bananen en bosvruchten.

mealprep chiapudding
Chiapudding met aardbeien en blauwe bessen

Welke toppings zijn het lekkerst

Omdat chiapudding neutraal van smaak is kun je alle kanten uit met deze pudding. Je kunt garneren met vers fruit, diepvriesfruit, noten en zaden, notenpasta’s (bijvoorbeeld mijn overheerlijke hazelnootpasta), gedroogd fruit of kruiderij als kaneel, kardemom, pumpkin pie spice of een hint van kruidnagel (voor de liefhebber).

Maar als je kiest voor noten, zaden of bijvoorbeeld granola dan raad ik je aan om deze vlak voor het serveren pas toe te voegen. Ze worden slap als ze direct met de chiapudding de koelkast of vriezer in gaan.

Deze toppings vind ik een goede combinatie

  • frambozen + pistachenoten
  • banaan + hazelnootpasta
  • gehakte hazelnoten
  • aardbeien + blauwe bessen
  • mango + geraspte kokos
  • tropische vruchten mix
  • mijn absolute favoriet: pumpkin pie spice, peer en hazelnootpasta!

Bewaren en houdbaarheid

De chiapuddinkjes zijn een kleine week houdbaar in de koelkast en een aantal maanden in de vriezer. Zelf gebruik ik deze afsluitbare schaaltjes. Ze zijn van glas, stapelbaar en hebben een perfect formaat. Ik gebruik ze trouwens ook mijn hazelnootpasta, nutella en zelfgemaakte jam in te bewaren.

Welke melk is het meest geschikt

Je kunt iedere melk gebruiken die jij lekker vindt. Mijn favoriet is toch wel mijn zelfgemaakte cashewmelk. Maar kokosmelk, sojamelk, amandelmelk of havermelk zijn ook prima geschikt.

Mijn man drinkt graag haverdrank sinaasappel mango, dus ook die is getest. Het resultaat was heerlijk! Om deze pudding te garneren gebruikte ik mijn jam van fruit en chiazaad. In dit geval met mango, ananas en papaja.

Tip: gebruik fruitmelk! Ik gebruikte ontdooide frambozen en melk. Het resultaat was een prachtig rozen chiapudding.

Plaats een reactie

Review