Seizoenskalender

Direct naar de seizoenskalender

Gemiddeld eten we zo’n 140 gram groente per dag. Dat is te weinig. Veel te weinig! Het Voedingscentrum beveelt op dit moment minimaal 250 gram groenten per persoon per dag aan. Meer mag natuurlijk altijd! “Hoe meer hoe beter” zeg ik in dit geval. Maar dan ga ik wel uit van pure groenten. Dus zonder sausjes, dressings of andere toevoegingen.

Er zijn dagen dat ik alleen al bij het avondeten 600 gram eet. En dan nog wat er binnenkomt bij de lunch, tussendoor of in een smoothie. Ik voel me er goed bij.

Voedingsstoffen

Groenten bevatten weinig calorieën, maar wel veel voedingsstoffen, het kan dus geen kwaad om je ’te buiten te gaan’ aan al die heerlijke groenten. Kijk maar:

  • Groenten en fruit zijn de belangrijkste bron van vitamine C. Je vindt vitamine C vooral veel in spruitjes en gele en rode paprika.
  • Vitamine A zit in worteltjes, koolsoorten en donkergroene bladgroenten zoals spinazie, postelein, paksoi, andijvie en snijbiet.  
  • Foliumzuur is nodig voor de groei en het in stand houden van het lichaam en voor de aanmaak van rode en witte bloedcellen. Groenten zijn de beste leverancier van foliumzuur. Met name groene bladgroenten vormen een belangrijke bron. 
  • Kalium is belangrijk voor een normale bloeddruk. Het zit vooral in tomaat en sla. 9% van de kalium die de Nederlander gemiddeld binnenkrijgt is afkomstig uit groenten. 
  • IJzer hebben we nodig voor het transport van zuurstof in ons lichaam en de stofwisseling. IJzer zit vooral in groene groenten. Van de hoeveelheid ijzer in plantaardige voeding neemt ons lichaam tussen de 1 en 10% op. 
  • Koolhydraten leveren energie, bij groente vooral in de vorm van suiker. Groente en fruit leveren samen 5% van de hoeveelheid energie die de gemiddelde Nederlander binnenkrijgt. Groenten zijn goed voor 3%. 
  • Voedingsvezels zijn belangrijk voor een goede darmwerking.

Bron: Voedingscentrum

De suikermythe

We zijn het er waarschijnlijk allemaal wel over eens dat suiker niet zo best voor je is. Zeker de geraffineerde suikers niet. Maar sommige mensen beweren dus dat fruit ook niet goed voor je is, want dat bevat fruitsuikers. Ja, suiker = suiker. Maar nee, suiker is niet suiker.

We hebben nu eenmaal energie nodig om de hele dag actief te zijn. De koolhydraten in groenten en fruit leveren die energie, in de vorm van suiker.

Waar haal jij je energie het liefst uit: groente en fruit of uit een snack als bijvoorbeeld mars of snickers? Beiden suiker, maar toch een wereld van verschil nietwaar?

Fruit

Het meeste fruit wat wij kopen komt uit het buitenland. Dat kan ook haast niet anders, want wij hebben niet het klimaat waarin alle vruchten kunnen groeien. Over het algemeen komen enkel aardbeien, appels, peren, blauwe bessen, bramen en kersen uit Nederland.

Kijk voor meer informatie over groente en fruit ook eens bij Milieu Centraal.

Eten in het seizoen

Vroeger hing er bij mijn moeder in de keuken een seizoenskalender en een kruidenkalender. Op de kruidenkalender kon je zien welke kruiden er lekker waren bij welke soorten groente. En op de seizoenskalender kon je zien welke soort groente er in die maand volop verkrijgbaar was. Volop verkrijgbaar betekent dus dat het goedkoop is. Dat wil je: gezond en goedkoop!

Maar tegenwoordig is alles zo’n beetje het hele jaar door te verkrijgen. Aardbeien met kerst? Geen probleem! Onder andere de volgende producten zijn het hele jaar door te koop: aardappelen, bleekselderij, bloemkool, broccoli, ijsbergsla, koolrabi, prei, raap, radijs, rode biet, rode kool, spitskool, spruiten, tomaten, ui, wortelen, witlof en witte kool. Maar ook ananas, appel, banaan, druif, granaatappel, grapefruit, mandarijnen, meloen, nectarine, peer, pruim en sinaasappel. Om zomaar even wat te noemen…

Hoe kan dat dan?

Met de komst van kassen en allerlei manieren om te importeren en exporteren kunnen we zo goed als het hele jaar door genieten van groente en fruit.

Maar waarom zou je niet met de seizoenen mee gaan? Koop lokaal (er is vast wel een boer in de buurt of een boerenmarkt), koop biologisch (bijvoorbeeld bij EkoPlaza of Odin) en geniet van al wat moeder natuur ons te bieden heeft. Niet alles wat je ver haalt is lekkerder. Als je dan ook nog eens met de benenwagen of de fiets gaat ben je helemaal goed bezig.

Seizoenskalender

Ben jij ook benieuwd in welke maand je volop perziken kunt kopen? Of wanneer het aspergeseizoen begint? Klik dan gauw op de maandbalk van jouw keuze en bekijk het aanbod.

Net als bij het overzicht van e-nummers is het handig om deze pagina te bookmarken of op de homepage van je telefoon te plaatsen.

Ben ik iets vergeten of heb je een opmerking over deze lijst? Laat onderaan de pagina een reactie achter of neem contact met mij op via e-mail of het contactformulier.

Groenten Fruit
knolselderij ananas
koolraap appel
pastinaak banaan
paddenstoelen granaatappel
prei grapefruit
radijs limoen
rode biet mandarijn
rode kool meloen
savoie kool peer
schorseneren
spitskool
spruiten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool
Groenten Fruit
boerenkool ananas
knolselderij appel
komkommer banaan
koolraap granaatappel
paddenstoelen grapefruit
prei limoen
pompoen mandarijn
radijs meloen
rode biet peer
rode kool
savoie kool
schorseneren
spitskool
spruiten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool
Groenten Fruit
knolselderij ananas
komkommer appel
koolraap banaan
paddenstoelen grapefruit
pompoen limoen
prei mandarijn
radijs meloen
rode biet peer
rode kool
savoie kool
snijbonen
spinazie
spitskool
tomaten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool
Groenten Fruit
Chinese kool ananas
knolselderij appel
komkommer banaan
paddenstoelen granaatappel
paprika grapefruit
prei kiwi
raapstelen limoen
rabarber meloen
radijs peer
rode biet
rode kool
snijbonen
spinazie
tomaten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool
Groenten Fruit
andijvie ananas
asperges appel
Chinese kool banaan
doperwten granaatappel
knolselderij grapefruit
komkommer kiwi
koolrabi limoen
paddenstoelen meloen
paprika peer
prei
raapstelen
radijs
rode biet
rode kool
sla
snijbonen
spinazie
spitskool
tomaten
veldsla
winterwortel
witte kool
wortelen
Groenten Fruit
andijvie aardbeien
asperges abrikozen
broccoli ananas
Chinese kool appel
doperwten banaan
knolselderij blauwe bessen
komkommer granaatappel
koolrabi grapefruit
paddenstoelen kersen
paprika kiwi
radijs limoen
rode biet meloen
rode kool peer
sla perzik
savoie kool
snijbonen
spinazie
spitskool
tomaten
veldsla
venkel
winterwortel
witte kool
wortelen
Groenten Fruit
Andijvie aardbei
bleekselderij abrikoos
bloemkool ananas
broccoli appel
Chinese kool banaan
courgette blauwe bes
doperwten granaatappel
knolselderij grapefruit
komkommer kers
koolrabi kiwi
paddenstoelen limoen
paprika meloen
prei peer
radijs perzik
rode biet sinaasappel
rode kool
sla
savoie kool
snijbonen
sperziebonen
spinazie
spitskool
tomaat
veldsla
venkel
winterwortel
witte kool
wortel
Groenten Fruit
andijvie aardbei
aubergine abrikoos
bleekselderij ananas
bloemkool appel
broccoli banaan
Chinese kool blauwe bes
courgette granaatappel
knolselderij grapefruit
komkommer kiwi
koolrabi limoen
mais meloen
paddenstoelen peer
paprika perzik
prei sinaasappel
raapstelen
radijs
rode biet
rode kool
savoie kool
sla
snijbonen
sperziebonen
spinazie
spitskool
tomaten
veldsla
venkel
waterkers
winterwortel
witte kool
wortel
Groenten Fruit
andijvie aardbei
aubergine abrikoos
bleekselderij ananas
bloemkool appel
broccoli banaan
Chinese kool blauwe bes
courgette granaatappel
knolselderij grapefruit
komkommer kiwi
koolrabi limoen
kropsla meloen
maïs peer
paddenstoelen perzik
paprika sinaasappel
pompoen
prei
raapstelen
radijs
rode biet
rode kool
savoie kool
schorseneren
sla
snijbonen
sperziebonen
spinazie
spitskool
tomaten
veldsla
venkel
winterwortel
witte kool
wortel
Groenten Fruit
andijvie abrikoos
aubergine ananas
broccoli appel
Chinese kool banaan
knolselderij granaatappel
koolraap grapefruit
koolrabi kiwi
paddenstoelen limoen
paprika mandarijn
pompoen meloen
prei peer
raapstelen perzik
radijs sinaasappel
rode biet
rode kool
savoie kool
schorseneren
spinazie
spitskool
spruiten
veldsla
venkel
winterwortel
witlof
witte kool
wortel
Groenten Fruit
bleekselderij abrikoos
knolselderij ananas
koolraap appel
paddenstoelen banaan
pastinaak granaatappel
pompoen grapefruit
prei limoen
radijs mandarijn
rode biet meloen
rode kool peer
savoie kool perzik
schorseneren sinaasappel
spinazie
spitskool
spruiten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool
Groenten Fruit
knolselderij ananas
koolraap appel
paddenstoelen banaan
pastinaak granaatappel
pompoen grapefruit
prei limoen
radijs mandarijn
rode biet meloen
rode kool peer
savoie kool sinaasappel
schorseneren
spitskool
spruiten
veldsla
winterwortel
witlof
witte kool

Milieubelasting van groenten en fruit

Heb je teveel groente en fruit gekocht?
Doordat ik regelmatig TGTG-boxen met enkel groente en fruit koop kan het voorkomen dat ik teveel groenten heb. Deze groenten blancheer ik dan en vries het in. Ook fruit kun je prima invriezen. Denk bijvoorbeeld aan (te) rijpe bananen. Je vindt ze misschien niet meer lekker om zo te eten, maar als je ze zonder schil en in stukken invriest kun je hier prima smoothies mee maken. Of nice cream.

Zijn al die plastic verpakkingen nu nodig?
Ja en nee. Losse groente en fruit verpak je liever niet in de plastic zakjes die in de supermarkt liggen. Beter neem je zakjes, netjes of bakjes mee van thuis. Dat scheelt weer in afval en dus beter voor het milieu. Aan de andere kant heb je liever dat je tere framboosjes in een plastic bakje worden verkocht, dan dat ze los worden verkocht. Hierdoor krijg je ze niet heelhuids thuis. Dat werkt voedselverspilling dus eigenlijk in de hand.

Zijn voorgesneden groenten en fruit een goede keus?
Dat hangt er helemaal van af. Ten eerste zullen voorgesneden groenten en fruit sneller bederven. Wees er dus zeker van dat je het wel binnen afzienbare tijd op zult eten. Ben je alleen en heb je zelden trek in sla, dan kun je beter een 1-persoons zakje voorgesneden sla kopen dan een hele krop. Tenzij je kunt delen met iemand natuurlijk. De afweging is dus eigenlijk altijd of je voedselverspilling er niet mee in de hand werkt.

Kan ik ook diepvries, pot of blik producten eten?
Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van pot, zit tussen mijn oren. Daarentegen ben ik groot fan van diepvries groenten en fruit. Dat wordt op hun hoogtepunt van het land gehaald en direct ingevroren. Geen verlies van vitaminen dus. Ik heb altijd fruit in de vriezer, maar ook groenten zoals broccoli, bloemkool, sperziebonen en doperwten.

Wat je ver haalt is lekker, maar niet altijd goed voor het milieu
Over het algemeen geldt dat exotische producten met het vliegtuig worden ingevlogen. Wil je jouw voetafdruk op onze aardbol zo klein mogelijk houden, dan kies je dus liever voor producten van eigen bodem.

Wat bedoel je met ’eigen bodem’?
Je kunt ’van eigen bodem’ zien als ‘uit Nederland’ of als ‘uit de volle grond’. Ik bedoel hiermee uit de volle grond. Want groenten of fruit die zijn gekweekt in kassen zijn nou niet direct milieuvriendelijk. Het kan maar zo zijn dat een product uit zuid Europa bijvoorbeeld milieuvriendelijker is dan het ‘tomaatje uit de kas op de hoek’. Ik noem maar een dwarsstraat.

Is biologisch beter?
Een product mag pas biologisch worden genoemd wanneer het geteeld is zonder kunstmest en synthetische bestrijdingsmiddelen. Dat is voor je gezondheid dus een betere keus. Maar deze producten kunnen toch een hoge klimaatbelasting hebben, bijvoorbeeld als ze per vliegtuig zijn vervoerd, of zijn geteeld in een verwarmde kas.

Moestuinieren dan maar?
Op het eerste oog lijkt dat het beste voor het milieu. Maar als je dan water uit de kraan haalt om je tuintje te bewateren of met de auto naar het tuincentrum gaat om moestuinaarde aan te schaffen, dan ben je weer wat minder goed bezig. Heb je een regenton, ga je met de benenwagen of de fiets naar het tuincentrum dan ben je al een stuk lekkerder bezig. Persoonlijk denk ik dat je met moestuinieren - zeker als je dat biodivers doet - heel lekker bezig bent! Je kunt stekken en ruilen met vrienden of andere tuinders.

Recepten per seizoen

Plaats een reactie