Speculoos chiapudding

Deze speculoos chiapudding is in één woord verrukkelijk! Je kunt het eten als ontbijt, want het houdt je uren voldaan, maar ook bij een feestelijk diner is het een geweldige afsluiting.

Wanneer je een diner geeft met voor-, hoofd- en nagerecht, dan is deze chiapudding met speculoos wel voor vier personen. Je kunt het ook al prima van te voren klaarmaken omdat chiapudding minimaal vier uur moet opstijven in de koelkast. Vlak voor serveren lepel je alles laagje voor laagje in een mooi glaasje en klaar ben je.

Allergenen

Voor een sojavrije variant kun je bijvoorbeeld kokosyoghurt gebruiken. En om het glutenvrij te maken kies je natuurlijk voor een glutenvrij koekje. Schar heeft zowel speculoos als speculaas en is verkrijgbaar bij o.a. Holland & Barrett en Albert Heijn.

speculoos chia pudding

Lees ook: alles over de gezondheidsvoordelen van chiazaad

Opmerking bij de ingrediënten

  • Chiazaad – eiwitten en omega 3 genoeg met deze zaadjes.
  • Banaan – hoe rijper de banaan hoe zoeter het wordt. Je kunt de banaan ook achterwege laten en wat maple syrup of agave siroop gebruiken.
  • Yoghurt – in dit gerecht gebruikte ik de limoen yoghurt van Alpro, heerlijk fris en toch een beetje zoet.
  • Frambozen – je kunt de frambozen ook vervangen door blauwe bessen, bramen of aardbeien.
  • Slagroom – de plantaardige topping van Albert Heijn is heerlijk.

Meer recepten met chiazaad

speculoos chia pudding

Speculoos chia dessert

Kook: 10 minuten
Wachttijd, minimaal: 4 uur
Totaal: 4 uur 10 minuten
Bevat:
gluten
steenvrucht
soja
Vrij van:
pinda
sesamzaadjes
Porties (aanpasbaar):2

Ingrediënten

  • 2 el chiazaad
  • 75 ml amandelmelk, eventueel te vervangen door een ongezoete plantaardige melk naar keuze
  • 3 speculoosjes, eventueel te vervangen door een gluten- of sojavrij alternatief
  • ¼ tl kaneel
  • ¼ banaan
  • yoghurt, Alpro – smaak naar keuze
  • handje frambozen
  • slagroom, optioneel

Instructies

  • Prak de banaan tot een papje. Schep het chiazaad erbij en giet de melk erover. Meng alles goed en zet, in een afgesloten bakje, minimaal 4 uur in de koelkast.
  • Verkruimel een speculoosje en verdeel over twee glaasjes. Schep hierop de chiapudding en de vanille yoghurt.
  • Spuit hierop eventueel wat slagroom. Verdeel de frambozen en steek een extra speculoosje in de slagroom.

Persoonlijke notities

Voedingswaarden

Energie: 139kcal | Koolhydraten: 15.7gr | Eiwit: 2.3gr | Vet: 6.5gr | Waarvan verzadigd: 2.2gr | Zout: 0.14gr | Vezels: 3.4gr
Beoordeel dit recept Bewaaar recept

De voedingswaarden zijn berekend over 1 portie en gemaakt met behulp van MijnEetmeter

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit blog bevat mogelijk affiliate links. Dat betekent dat ik een klein bedrag verdien als jij een product bestelt via een van die links. Het kost jou niets extra, maar je helpt mij om deze website te kunnen bekostigen. Dank je wel dus daarvoor!

Doe meer met banaan

Deel dit bericht met je vrienden ❤️

Plaats een reactie

Beoordeling