Vegan alternatieven

Wanneer je besluit om geen dierlijke producten meer te gebruiken, kan het soms lastig zijn om te bedenken wat je nu waarmee kunt vervangen. Hieronder wat simpele vervangers die je zou kunnen gebruiken in plaats van dierlijke producten.

Boter: Er zijn vele soorten vervangers voor boter, alhoewel dat dan natuurlijk niet de naam boter mag hebben. Je kunt gaan voor de nieuwe botertjes, maar je kunt ook kiezen voor de al veel langer bestaande margarines, die bij toeval toch al veganistisch waren. Kies bij voorkeur voor een palmolie-vrije variant.

Bouillon: Gebruik water, groentebouillon of groentebouillon blokjes. Controleer wel het etiket om te zien of het volkomen vrij van dierlijke producten is.

Chocolade: Je zou denken dat chcolade plantaardig is, maar er wordt heel vaak zuivel gebruikt: melk, melkpoeder etc. Er zijn merken op de markt die fairtrade en vegan chocolade verkopen, maar sommige (pure) varianten zijn ook vrij van zuivel. Controleer ook hier het etiket goed.

Eieren: Het ligt er natuurlijk aan voor welk gerecht je vervanging zoekt. Gebruik bijvoorbeeld aquafaba (vocht van kikkererwten) als vervanging van stijfgeslagen eiwitten. Rijpe bananen zijn een perfecte vervanging in zoete baksels of pannenkoeken. Ga je voor ‘roerei’ (scrambled egg) kies dan voor tofu. Maar ook chiazaad en lijnzaad zijn geschikt als vervanging van eieren in baksels of als bindmiddel in bijvoorbeeld bonenburgers.

Wil je een omelet eten, gebruik dan kikkererwtenmeel. Met wat kala namak geef je het een typische eismaak en –geur. Kala namak wordt ook wel ‘zwart zout’ genoemd, ook al is het roze!

Ook zijn er kant-en-klare poeders te koop (bijvoorbeeld bij Albert Heijn) die prima geschikt zijn; enkel wat water toevoegen en klaar ben je.

Gelatine: Gebruik hiervoor agar agar poeder.

Ghee: In sommige recepten zou je gesmolten vegan boter als vervanger kunnen gebruiken. Maar wanneer ghee wordt gebruikt om te bakken met hoge temperaturen, kun je beter kiezen voor een olie als zonnebloem- of avocado-olie. Een echte vervanger is het natuurlijk niet, vanwege de typische smaak van ghee.

IJs: Er zijn verschillende merken die vegan ijs verkopen, met als basis plantaardige melk. Echt sorbetijs is van nature plantaardig, controleer voor de zekerheid het etiket. In een ijssalon vraag je voor de zekerheid even of het 100% vegan is. Of maak zelf ijs van bevroren fruit. Engelstaligen hebben een prachtige vervanging voor het woord IceCream: NiceCream.

Kaas: Er zijn verschillende veganistische kazen te koop. Denk hierbij aan vervangers van cheddar, mozzarella, plakken kaas of smeerkaasjes. Als vervanger van ricotta of feta zou je stevige tofu kunnen gebruiken. Om sauzen of andere recepten een kaassmaak te geven kun je edelgistvlokken (nutritional yeast, nooch) toevoegen.

Via YouTube en Pinterest kun je vele voorbeelden vinden recepten voor het zelf maken van ‘Franse kaasjes’, al dan niet van cashews.

Karnemelk: Voeg 1 eetlepel neutrale azijn toe aan 1 cup (240 ml) amandel- of sojamelk. Roer dit goed met een garde en laat het een paar minuten staan.

Mayonaise: Er zijn talloze merken op de markt die vegan mayonaise verkopen.

Melk: Het is werkelijk heel simpel om melk te vervangen in welk recept dan ook. Gebruik amandelmelk, sojamelk, havermelk, kokosmelk, notenmelk etc. Vervang het simpelweg 1 op 1. Cashewmelk is fijn voor in sauzen, terwijl amandel- of sojamelk beter geschikt zijn voor andere gerechten vanwege de neutrale smaak.

Room: Gebruik cashew room of kokosroom.

Slagroom: Gebruik hiervoor de room die bovenop de kokosmelk komt te staan wanneer het gekoeld is. Maar er zijn ook kant-en-klare vervangers. Albert Heijn bijvoorbeeld verkoopt een bus met plantaardige topping, dit is op basis van kokos. Het heeft echter niet de smaak van kokos.

Vlees: Er zijn vele vegetarische en vegan vleesvervangers te koop in de supermarkten. Wil je volledig vegan gaan, check dan vooral de etiketten. Maar je kunt ook je eigen ‘hamburgers’ maken van bonen en linzen of maak eens falafel. Kijk in ieder geval verder dan ons standaard AGV’tje (aardappel-groente-vlees).

Yoghurt: Er zijn talloze yoghurt vervangers op de markt te vinden. Bereid met kokosmelk, amandelmelk of sojamelk, naturel of met fruit. Let je liefst ook op de suikerinname? Check dan vooral het etiket, want veel van deze vervangers hebben toegevoegd suiker in de lijst staan. Je kunt het ook zelf maken door wat maïzena of agar agar en probiotica toe te voegen aan de plantaardige melk. Verwarm dit vervolgens een uur of 8 in de instant pot.

Wanneer je bijvoorbeeld een ‘klodder yoghurt’ in een curry of aan een mexicaanse bonenschotel toe wilt voegen zou je wat zijden tofu en citroensap goed kunnen mixen en gebruiken.

Zure room en roomkaasjes: Gebruik tofu of cashews en citroensap om zure room of roomkaasjes (met kruiden) te maken.

Vegan dieet

Mensen die een vegan dieet volgen eten geen dieren (vlees, kip, vis) en laten ook andere dierlijke producten staan, zoals melk, yoghurt, kaas, boter, eieren, etc.

Veganisme gaat over compassie. Compassie voor ieder levend wezen. Mens en dier. Wanneer je een veganistische leefstijl volgt eet/drink je geen dierlijke producten en gebruik je geen producten afkomstig van dieren (leer, wol, veren etc.) of waarbij dieren zijn gebruikt. Denk hierbij aan het testen van verzorgingsproducten op dieren etc. Een vegan probeert dusdanig te leven dat het goed is voor mens, dier en de planeet.

Dit is het verhaal over mijn vegan reis en beantwoord ik veel voorkomende vragen.

Meer informatie