Bij mij aan tafel – Nigella Lawson

bij mij aan tafel

Eind november was ik jarig. Het lijkt wel een herhaling van de vorige boek review (Jamie Oliver). Aangezien “de jongens” (en aanhang) niet aanwezig waren kwamen ze van de week eten en toen kreeg ik een cadeaubon van FonQ. Geweldig! Gelijk maar twee nieuwe kookboeken aangeschaft. Eén daarvan is dus het nieuwste boek van Nigella Lawson: Bij mij aan tafel. De ondertitel luidt Het geluk van thuiskoken. Negen van de tien keer ben ik ook zo gelukkig om thuis te koken. En die ene keer? Ach, dan heb ik gewoon echt geen zin! Ben ook maar een mens hoor 🙂

De eerste indruk

Op de voorkant prijkt een prachtige zwart/wit (!) foto van Nigella en de rug plus een stukje van de voor- en achterkant is van een mooi rood linnen.  Als ik zo door het boek blader lijken de gerechten simpel, misschien zelfs iets te simpel, maar dat is maar bij het doorbladeren. Verder valt het op dat er niet echt hoofdstukken zijn te bekennen. De foto’s stralen een eenvoud uit waardoor je gelijk zin hebt om de keuken in te gaan en lekker te gaan “kokkerellen”.

Inleiding

In de inleiding geeft Nigella aan dat ieder recept, iedere keer dat ze kookte een verhaal met zich meebrengt. En dat koken gaat om verbinden: liefde, vriendschap, gastvrijheid. Ze zegt dat het niet uitmaakt om welk kookboek of welke recepten het gaat, want uiteindelijk draait het allemaal om een ding: “wat eten we vandaag”. Als je de inleiding zo leest lijkt ze bijna een “vriendin” die tegen je praat in plaats van een chefkok die een kookboek uitbrengt. Ze vindt zichzelf overigens ook geen chef, ze doet net als jij en ik: koken om te leven. Maar ik vind toch wel dat ze dat met heel veel charme doet! Heb je wel eens een programma van haar bekeken? Smaken verschillen natuurlijk, maar volgens mij zou iedere man kok willen worden als die haar zwoel de camera in kijkend hoort praten over eten.

BoekenBoeken

Logica

Er zit niet echt een thema in het kookboek, want “het thema is het voedsel dat ik graag kook en eet”, aldus Nigella. Grappig trouwens, want onlangs had ik het nog over je onderscheiden in foodbloggers-land. En dat ik me dus niet echt onderscheid omdat ik de ene dag zus en de andere dag zo eet. En zo is het ook met dit blog. Maar goed, terug naar Nigella… Geen duidelijk thema dus en geen vastomlijnde hoofdstukken. Zelf zegt ze “Excuus aan iedereen die van duidelijke grenzen en strakke orde houdt, maar zonder kan ik vrijer ademen!” Amen

De inhoud

Het boek neemt je mee van Turkse eieren naar gebakken sandwich met brie, parmaham en vijg. Een salade die simpel oogt, maar geweldig klinkt: rode biet en geitenkaas met een passievruchtdressing. Heerlijk toch? Ooit gehoord van ‘merekoekjes’? Zo werden deze vergeten koekjes bij Nigella thuis genoemd. Het is een kruising tussen een merengue en een koekje. Ik ga ze zeker maken, al was het alleen al omdat de manier van bereiden zo grappig is. Al nieuwsgierig geworden?

Normaal gesproken blader je door een boek of je zoekt een recept achterin, in de inhoudsopgave. Vreemd eigenlijk. Hier zie je meteen aan het begin welke recepten je allemaal tegen kunt komen. Helemaal achterin geeft ze tips voor bereiding vooraf en hoe te bewaren. Handig! Nog wat verder naar achteren vind je het register, daar zie je per gerecht gelijk of iets vegetarisch, veganistisch, zuivelvrij en/of glutenvrij is. Het register gaat van aardappel tot zure room. Heb jij dus zure room in huis en wil je weten wat je er mee kunt maken, ga dan als eerste naar het register en je ziet alle recepten met zure room.

bij mij aan tafel

Vormgeving en fotografie

De kaft ziet er dromerig en zwoel uit, net als Nigella zelf. De foto’s zijn simpel en de gerechten zijn niet speciaal opgemaakt. Eigenlijk heel fijn. Het zou zomaar je eigen bordje met eten kunnen zijn. Ieder recept beslaat twee pagina’s. En ook hier is niet echt een lijn in te ontdekken; dan weer staan de foto’s links, dan weer rechts, soms paginagroot soms gewoon een kleinere foto. Maar allemaal even prachtig door de eenvoud.

De recepten zelf

De recepten beginnen allemaal met een verhaaltje. Zo vertelt ze over de lekkerste gebakken aardappels ooit, die ze heeft gegeten in Melbourne. Ze zegt hierover “ik waag geen poging ze te evenaren, maar geef je mijn eenvoudige thuisversie”. Of ze geeft een tip hoe ze het het liefst zelf eet en wanneer. Zo maakt ze graag wentelteefjes met Parmezaan als ze ‘s avonds zin heeft in comfort food. En dat zijn bijna alle gerechten wel: comfort food. Het ziet er allemaal zo (h)eerlijk en gewoon uit.

Een paar recepten die er voor mij uitspringen (in willekeurige volgorde):

• gebakken knoflookaardappels met oregano en feta
  • kokosgarnalen met kurkumayoghurt
  • wafels van restjes aardappelpuree met knoflook en Parmezaan
  • mozzarella-knoflookbrood met chilipeper

Och, ik geloof dat ik maar ga stoppen, want alles lijkt me vreselijk lekker!

Eerdere boeken van Nigella

Nigella is een bezig bijtje, ze heeft een hoop boeken geschreven, kijk maar:

• Hoe te eten – het plezier van koken en good food
  • Hoe word ik een goddelijke huisvrouw – de kunst van lekker eten uit de oven (staat bovenaan mijn verlanglijstje)
  • Nigella bijt
  • Voor altijd zomer
  • Feest – eten om het leven te vieren
  • Nigella express – Lekker snel
  • Nigella’s Kerst (te bestellen via Bol.com, zie hieronder)
  • Keuken – recepten uit het hart van het huis
  • Nigellissima – de Italiaanse keuken con amore
  • Simply Nigella – Licht en luxe – feel good food

Conclusie

Ik weet nu al dat dit een lievelingsboek gaat worden waar ik veel naar terug zal grijpen en in zal kijken. Door haar tv-optredens was ik al dol op d’r, maar nu heeft ze er een echte fan bij en ik kan niet wachten tot ik de rest van haar boeken in mijn bezit heb. Want echt waar, je wordt gewoon hebberig van dit soort boeken en de manier waarop Nigella schrijft.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Dit blog bevat mogelijk affiliate links. Dat betekent dat ik een klein bedrag verdien als jij een product bestelt via een van die links. Het kost jou niets extra, maar je helpt mij om deze website te kunnen bekostigen. Dank je wel dus daarvoor!