Ovenschotel met spruitjes en appel

“Ik lust geen spruitjes”. Deze uitspraak heb je vast al vaker gehoord. Of misschien roep je het zelf wel… Vooral kinderen zijn dwars van spruitjes. Maar waarom eigenlijk? Spruitjes zijn erg lekker en bovendien ook nog eens erg gezond. Meestal worden spruitjes (te lang) gekookt, waardoor ze een vieze geur krijgen, als van rotte eieren. Niet zo wonderlijk dus dat spruitjes niet zo favoriet zijn bij de meeste mensen. Maar als je ze bakt, grilt of roostert krijgen ze een zoete nootachtige smaak. Deze ovenschotel met spruitjes is daarom én lekker én gezond.

Kijk voordat je koopt

Kijk goed of de onderkant van de spruitjes nog wit zijn. Als de onderkant geel of zelfs bruin verkleurd is, kun je er van uit gaan dat het oude spruitjes zijn. Niet doen dus. De blaadjes moeten ook een frisgroene kleur hebben en stevig aanvoelen.

Wist je dat…

Spruiten bomvol voedingsvezels zitten? Door deze vezels kunnen darmen beter hun werk doen.  Ook zit er flink wat vitamine C in deze koolsoort. En dat is weer van belang voor je immuunsysteem. Er zit zelfs meer vitamine C in spruitjes dan in een sinaasappel. Vitamine A is er ook genoeg, goed voor je huid. Het maakt namelijk nieuwe cellen aan en is goed voor je afweersysteem. Daarnaast zitten spruiten ook tjokvol magnesium. Bij een magnesiumtekort kun je last krijgen van je bloeddruk, kramp of migraine. Supergezond dus deze spruitjes.

Overtuigd?

Misschien kijk jij nu ook wel anders tegen spruitjes aan. Deze ovenschotel met spruitjes is erg lekker met bijvoorbeeld een gehaktbal of stukje kipfilet. Ben je dol op aardappelen? Geef er dan eens zoete aardappelpuree bij.

Hou jij van spruitjes en heb je een favoriet recept? Ik ben benieuwd en lees het graag in een reactie hieronder.

Ovenschotel met spruitjes

Ovenschotel met spruitjes en appel

5 van 1 stem
Afdrukken Pin Waardering
Voorbereidingstijd: 10 minuten
Bereidingstijd: 30 minuten
Totale tijd: 40 minuten
Porties: 2 personen
Calorieën: 350kcal

Ingrediënten

  • 500 gram spruitjes
  • 150 gram spekblokjes
  • 1 appel
  • peper en cayennepeper (naar smaak)

Instructies

  • Verwarm de oven voor op 200°C.
  • Bak de spekblokjes uit in een koekenpan. Bak ze niet te ver door, want het gaat nog in de oven.
  • Als je geen geschoonde spruiten hebt gekocht, maak ze dan nu schoon. Halveer de grote exemplaren. Kook ze 5 minuten en giet ze dan direct af.
  • Snijd de appel in kleine stukjes.
  • Doe alle ingrediënten, inclusief spekvet, bij elkaar in een ovenschaal en meng het goed door elkaar. Breng op smaak met peper en cayennepeper.
  • Zet de schaal ca. 30 minuten in de oven.

Notities

Afhankelijk van hoe jij je spruiten het liefst eet kook je ze iets langer voor of juist helemaal niet.

Nutrition

Calories: 350kcal | Carbohydrates: 33g | Protein: 23g | Fat: 17g | Saturated Fat: 5g | Polyunsaturated Fat: 2g | Monounsaturated Fat: 7g | Cholesterol: 41mg | Sodium: 929mg | Potassium: 1265mg | Fiber: 11g | Sugar: 13g

2 thoughts on “Ovenschotel met spruitjes en appel

  1. Ik heb dit geprobeerd, en inderdaad heerlijk!! ik maak alleen de volgende keer de stukjes appel iets groter, had ze nu te klein gesneden…..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *