Stevige haverkoeken met banaan en pecannoten

Deze haverkoeken zijn perfect om wat energie op te doen. Bovendien zijn ze ook nog eens heel lekker.

Taarten en koekjes bakken is niet echt mijn ding, maar deze haverkoeken met banaan en pecannoten zijn toch wel zó simpel om te maken, dat zelfs ik dit leuk vind! Hoe vaak zie je niet snoeperijen aangeprezen worden als “gezond”? Naar mijn idee té vaak, maar deze noem ik toch ook echt wel gezond hoor.

haverkoeken

Koekjes bakken met maar 3 ingrediënten

Of je nu wilt genieten in het weekend of op een doordeweekse dag, deze koeken zijn dé perfecte snack. Door de ingrediënten is het ook nog eens geschikt als ontbijt. En het is eens een leuke twist op de bekende overnight oats, haver pannenkoeken en havermoutpap. Ze zorgen voor energie en zijn op de koop toe ook nog eens superlekker.

De koeken zijn niet knapperig zoals je bij koekjes verwacht, maar hebben een heerlijke chewy structuur.

  • Bananen: rijpe bananen prakken niet alleen makkelijker, ze zijn ook veel zoeter. Er wordt dan ook geen suiker toegevoegd verder.
  • Havervlokken: fijne havervlokken werken in dit recept prettiger dan de grove havervlokken die ik normaal gesproken overal voor gebruik. Je kunt ze wel gebruiken maar de koeken zijn dan stugger en lijken meer ‘rauw’ te zijn.
  • Pecannoten: bananen en pecannoten vind ik altijd een lekkere combinatie, maar je kunt ook voor andere noten kiezen.

Je maakt deze koeken met je ogen dicht

Dit is waarschijnlijk het simpelste koekjesrecept dat je ooit zult tegenkomen. Met maar twee basis ingrediënten en in vier stappen zet je de lekkerste haverkoeken op tafel.

  1. Bananen prakken.
  2. Havervlokken net zo lang door de bananenpuree prakken totdat de bananen zijn opgenomen.
  3. Eventuele toevoegingen zoals specerijen, chocolade, noten of zaden en pitten toevoegen.
  4. Een klein kwartiertje bakken op 175℃.

Printbaar recept met hoeveelheden en instructies onderaan de pagina

haverkoeken

Handige tips

  • Gebruik fijne havervlokken. Grove vlokken kun je gebruiken, maar die maken de koeken stugger en geven het een ‘rauwer’ mondgevoel.
  • Gebruik rijpe bananen. Hoe rijper de bananen hoe zoeter de koeken.
  • Varieer met ingrediënten. Vervang pecannoten voor andere noten. Of voeg wat pindakaas toe aan de geprakte bananen. Specerijen zoals kaneel of kardemom zijn ook heerlijk in de koeken. Ben je chocolade fan? Gebruik dan wat stukjes chocolade. Maar ook rozijnen of ander gedroogd fruit doet het goed in deze koeken.
  • Gebruik een maatschep of portioneerlepel. Op deze manier zijn al je koeken even groot. Deze set van drie bolletjeslepels zijn bijvoorbeeld heel erg geschikt. Maar als je cupmaten hebt, kun je de kwartmaat gebruiken.

De koeken kunnen trouwens een beetje verkleuren na een paar dagen. Wees niet gealarmeerd, je kunt ze gewoon eten. Bananen verkleuren nu eenmaal.

Bewaaradvies

Je kunt de haverkoeken gewoon gelijk oppeuzelen, maar dat is misschien toch wat veel. Weet dan dat je ze ook kunt bewaren. Of maak met voorbedachte rade meteen een dubbele portie!

haverkoeken

In de kast: bewaar de haverkoeken in een – luchtdicht – afgesloten container. Je kunt ze op deze manier zeker vier dagen bewaren. Ik gebruik BPA-vrije dozen van de Ikea 365+ serie. Stapelbaar en ze mogen in de vaatwasser, magnetron én vriezer. Deze set is daarmee vergelijkbaar.

In de vriezer: je kunt ze ook invriezen en zo een paar maanden bewaren. Om de koeken niet aan elkaar te laten plakken tijdens het vriezen, scheid je ze met een stukje bakpapier. Handig als je eens niet zo veel tijd hebt. Je kunt ze de avond voor gebruik in de koelkast laten ontdooien. Ze zullen dan wel een ietwat andere structuur hebben.

Stevige haverkoeken met banaan en pecannoten

Prep: 5 min
Kook: 13 min
Totaal: 18 min
Porties: 9 stuks
Auteur: Sylvia
Afdrukken Pin

Ingrediënten

  • 2 bananen groot, of 3 kleinere
  • 180 gram havervlokken fijn
  • 2 el pecannoten plus 9 voor garnering

Optioneel

  • zaden lijnzaad, chiazaad
  • pitten pompoen- of zonnebloempitten
  • chocola stukjes
  • noten gehakt
  • gedroogd fruit stukjes
  • specerijen kardemom, kaneel, pompoenkruiden

Instructies

  • Zet de oven aan op 175°C.
  • Pel de bananen, breek ze in stukken en leg ze in een grote schaal. Prak ze tot puree met een vork.
  • Gebruik je specerijen? Voeg ze dan nu toe en roer ze nog even door de bananenpuree.
  • Schep de fijne havervlokken door de bananenpuree met een vork. Roer net zo lang tot alles is opgenomen door de havervlokken. Je krijgt een dik, plakkerig soort deeg.
  • Hak de pecannoten fijn, maar houd er 9 achter voor garnering. Prak de fijngehakte noten door het deeg.
  • Schep bolletjes deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Het zakt niet in en loopt niet uit, dus de koeken vorm je nu met je vingers. Druk ze een beetje plat en maak ze mooi rond.
  • Schuif de bakplaat in de oven. De haverkoeken zijn redelijk snel klaar; na ongeveer 13 minuten moeten ze goed zijn. Ze verkleuren niet zo heel erg. Als de buitenkant droog en ze knapperig klinken als je er op tikt dan zijn ze klaar.
Ontbijt, Tussendoortje
Nederlands
Haverkoeken
Heb je dit recept al eens gemaakt?Laat dan een reactie achter en plaats jouw foto op Instagram @SilphyasKitchen of tag #silphyaskitchen!

Voedingswaarde
(per koek, uitgaande van 9 koeken)
140,4 kcal | 19,7 gr koolhydraten | 4,8 gr vet, waarvan 0,6 gr verzadigd vet | 3,4 gr eiwit | 2,6 gr vezels | 0 gr zout

close

Cadeautje van mij, voor jou!

Vul je gegevens in en je krijgt maximaal 1 keer per week de nieuwsbrief PLUS toegang tot gratis eBooks en meer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Review




Ook hier worden cookies gebruikt. Door op akkoord te klikken accepteer je het gebruik van deze cookies.  Meer info